+ 0 -
ADA

معاون استاندار:

تورم در استان کرمانشاه 9 پله کاهش یافته است/ برای غلبه بر معضل بيكاري درصدد بهبود فضای کسب و کار هستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداري کرمانشاه گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران، این استان در گذشته رتبه نخست تورم را داشته که در بهمن ماه رتبه دهم تورم کشور شده و در تلاشیم خود را از گرانترین استان کشور فاصله دهیم.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي و امور بين الملل استانداري؛ دكترهدایت حاتمی در نشست خبری که در سالن تدبیر استانداری برگزار شد، اظهار داشت: منطقه غرب گرانترین مناطق کشور است که در گذشته از ایلام، همدان، لرستان و کردستان گرانتر بودیم که اکنون با وجود این موفقیت ولی هنوز از متوسط کشور بالاتر هستیم ولی تلاش می کنیم روزی جزء استان های ارزان کشور باشیم.

وی یتصريح كرد: به دنبال کنترل تورم هستیم و با این وجود تحت تاثیر فضای کشور قرار داریم و تا حدودی می توانیم در این زمینه موثر باشیم.

دكتر حاتمی همچنين گفت: سبد مصرفی مردم عمدتا تحت تاثیر اقلام جدی کالا است که تمرکز را بیشتر بر حواشی شهر قرار داده ایم و درصددیم شبکه توزیع به ویژه در میوه و تره بار را اصلاح کنیم چرا که شبکه جدی توزیع در این قسمت در کرمانشاه وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداري کرمانشاه ، به ساماندهی کشتارگاه و شبکه توزیع در سایر بخش ها در سال آینده نیز تاکید کرد و با بیان اینکه برای روزهای پایانی سال جاری 200 مرکز شبکه توزیع در نظر گرفته شده، افزود: یک هزار و 600 تن میوه ذخیره سازی شده و توزیع گوشت، مرغ، شکر و برنج با نرخ دولتی از روز گذشته آغاز شده و در کنار آن شاهد برگزاری نمایشگاه های بهاره در سطح استان هم هستیم.

دكتر حاتمی افزود: فضای اقتصاد کلان کشور در طول یک سال گذشته فراز و فرودهای بسیاری داشته است و بعد از جنگ تحمیلی هرچند سال یکبار، شاهد شوک اقتصادی بوده ایم که تجربیات آن غالبا تکراری است.

وی با تاکید براینکه آگاهی بخشی مانع از تکرار تجربیات اشتباه می شود، ادامه داد: اقتصاد استان تحت تاثیر همین فضا بوده و در برخی مواقع اثرات منفی بیشتری گرفته و در برخی مواقع تلاش کرده ایم این اثرات را کاهش دهیم.

وی به نقش آفرینی رسانه ها در اطلاع رسانی از مسائل و مشکلات، نقد تصمیمات نادرست و همراه کردن جامعه تاکید کرد و با بیان اینکه به دنبال چهار دغدغه اقتصادی در استان هستیم، اظهار داشت: اشتغال نخستین دغدغه ما می باشد که باید همه افراد بنابر مسوولیتی که دارند در راستای کاهش معضل بیکاری تلاش کنند.

وی از تورم به عنوان دغدغه ای دیگر یاد کرد و گفت: نزدیک به 30 ماه گذشته تورم از سطح متوسط کشور فراتر رفته و در بسیاری از ماه ها شاهد رتبه اول تورم کشور بودیم که زیبنده وضع اقتصادی استان نبود.

دكتر حاتمي از توجه به اقشار آسیب پذیر به عنوان سومین دغدغه یاد کرد و گفت: باید برای توانمندکردن مردم از فقر مطلق تلاش کرد که این مقوله با آرمان های انقلاب همبستگی دارد که باید در سطح استان در حد توان برای تحقق آن تلاش شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداري کرمانشاه بر نزدیک کردن فاصله دولت و مردم تاکید کرد و افزود: مردم ولی نعمت ما هستند و ضرورت دارد به این سرمایه عظیم توجه ویژه کنیم چرا که اگر مردم کار، واقعیت و تلاش را ببینند به ما اعتماد خواهند کرد که این چهار دغدغه در دستور مدیریتی اقتصادی استان قرار گرفته است.

وی از بیکاری به عنوان مهم ترین مشکل اقتصادی استان یاد کرد و گفت: برای غلبه بر این معضل درصدد بهبود فضای کسب و کار، احیای واحدهای راکد و نیمه فعال، ایحاد زیرساخت های فیزیکی مناسب و جذب سرمایه جدید هستیم.

دكتر حاتمی ادامه داد: به نسبت سالیان گذشته کمبود تولید نداریم ولی شاهد کاهش قدرت خرید مردم و تورم هستیم و از سوی دیگر عده ای بر طبل کمبود می کوبند تا التهاب به وجود آورند در نتیجه برخی فروشندگان احتکار می کنند، برخی مصرف کنندگان بیشتر می خرند که این امر موجب کمبود کالا می شود.

وی با تاکید براینکه نباید در این جنگ روانی بازنده باشیم، اظهار داشت: راهبرد ما و استاندار کرمانشاه براین است که با وجود کمبود کالا آن بخش که تحت یارانه دولتی است بیشتر در بین مردم و اقشار آسیب پذیر توزیع شود و بسیاری از کالاها در حواشی شهر و مناطق محروم توزیع شده است.

وی از احیای واحدهای راکد به عنوان یکی از موضوعات جدی یاد کرد و افزود: تمام تلاش ما براین است که هیچ یک از واحدهای تولیدی از چرخه فعالیت خارج نشود و تا به امروز 115 جلسه کارگروه تسهیل برگزار شده است که در این جلسات به دنبال رفع مشکلات این واحدهاست.

دكتر حاتمی گفت: از اول استان صنعتی نبوده ایم و سهم ما در این بخش 21 درصد است که از بقیه کشور از نظر صنعتی شدن عقب تر هستیم ولی تلاش می کنیم سهم صنایع فناورانه را بالا ببریم، با این وجود گمان می کنم که وضعیت صنعت استان ما از دیگر نقاط کشور بدتر نباشد.

وي افزود: تا به امروز اجازه نداده ایم که نزدیک به 139 واحد راکد شود و آنها را فعال کرده ایم و تلاش داریم نرخ بیکاری استان را از رتبه اول خارج کنیم.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم در بخش های متعدد همچون کشاورزی، خدمات، فناوری، مشاغل خانگی و حمایتی و غیره اشتغالزایی کنیم.

وی با بیان اینکه بازار خارجی مستلزم سه پایه است، ادامه داد: زیرساخت، تولیدات صادراتی و رفتار درست تجاری از این جمله است.

وی افزود: 2.6 دهم میلیارد دلار صادرات داشته ایم که 46 درصد به نسبت سال گذشته رشد ارزشی داشته ایم و نزدیک به 32 درصد رشد وزنی داشتیم.

دكتر حاتمی یادآور شد، تصور می کنم این آمار قابل تامل است و امیدوارم روزی را ببینیم که تولیدات صادراتی استان کرمانشاه نقش جدی در این رقم داشته باشد و باید برای افزایش تولیدات صادراتی تلاش کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداري کرمانشاه بيان داشت: یکی از راهبردها این است تا تشکل ها بتوانند خوب نقش آفرینی کند یکی از شاخص های حکمرانی خوب، مشارکت تشکل ها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و اجرای برنامه هاست.

معاون استاندار کرمانشاه یادآور شد، خانه صنعت و معدن، سازمان کشاورزی و دیگر ارگان های مرتبط این ظرفیت را دارند تا براساس درجه بندی مشکلات یا پیچیدگی آن، به معضلات رسیدگی کنند و به دنبال این هستیم که واحدهای قابل احیا، فعال شوند و به چرخه تولید بازگردند.

دكتر حاتمی در خصوص اقدام های انجام شد برای جذب سرمایه گذار خارجی اظهار داشت: سه مجموعه کشت باغات در مرز، هتل بیمارستان ویانا و تولید برق از سدها در همین راستا است که کارهای بیمارستان در حال پیشروی است.

وی با بیان اینکه تاکنون سرمایه گذار برای پتروشیمی چهارم جذب نشده، افزود: به راه اندازی صنایع پایین دست پتروشیمی عقیده دارم که در نشست اخیر که در تهران برگزار شد مهندس زنگنه با این موضوع هم عقیده بود و تاکید جدی داشت، زمینه این کار فراهم است چرا که سرمایه برای کمتر و اشتغال زایی و اثرگذاری آن بیشتر است.

دكتر حاتمی افزود: معتقدم بر روی اشل های کوچک تر اشتغال را پیش ببریم و راهبرد ما بر پایین دست بنا شده و یک مینی پالایشگاه در اسلام آبادغرب به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی گفت: چهار دلیل به عنوان موانع جدی بهبود فضای کسب و کارشناسایی شده که موانع اداری، تامین مالی، سلیقه در مالیات و برداشت سلیقه ای در قانون از آن جمله است که در دست اصلاح قرار گرفته است.

وي یادآور شد، دوندگی برخی پروژه های بزرگ بیشتر است که باید همدلی را بیشتر کنیم.

حاتمی افزود: بايد مرکز خدمات سرمایه گذاری کرمانشاه را به مرکزی خوب و مناسب تبدیل شود چرا که عملکرد آن در دوره قبل نیز مناسب بوده است.

وی از کمبود نیروی متخصص در حوزه مدیریت مالی به عنوان یکی از مشکلات در حوزه واحدهای تولیدی یاد کرد و گفت: یک میلیارد تومان برای آموزش 400 تن به صورت حرفه ای در بخش مدیریت بازاریابی و مدیریت تامین مالی در نظرگرفته شده و ما نباید تنها به فکر تامین سرمایه از طریق بانک ها باشیم.

وی با اشاره به سفر مهم ریاست جمهوری به عراق اضافه کرد: مجموع صادرات ما به عراق پنج برابر مجموع صادرات 28 کشور اتحادیه اروپا است.

دكتر حاتمی با بیان اینکه به دنبال بازگشایی مرز خسروی هستیم، اظهار داشت: در صورت بازگشایی این مرز، دغدغه جدی برای توسعه کشاورزی، توسعه توریسم و غیره نداریم.

وی افزود: منطقه ویژه فصرشیرین منطقه خاصی است که هنوز به خوبی رشد نکرده و در سال آینده شاهد استقرار صنایع قابل توجهی در مرز ایران و عراق خواهیم بود.

وي ادامه داد: همه رویه های گمرگی در مرز پرویزخان در حال اجراشدن است و در قصرشیرین طرح های فراوانی همچون سرمایه گذاری طرح گرمسیری و سرمایه گذاری پنج هزار هکتاری خرما در قصرشیرین تعریف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در باره استقرار بندرخشک گفت: دغدغه اصلی ما و مدیریت ارشد استان استقرار این بندر است و تنها به دنبال جذب اعتبار دولتی نیستیم و درصدد جذب سرمایه گذار هستیم.

معاون استاندار کرمانشاه در ادامه افزود: بخشی از برنامه های طرح استان مجازی پیش رفته ولی سرعت مناسبی نداشته و امیدواریم با رویکرد جدید براساس مقتضیات روز پیش برود، ناگفته نماند جلسات کمیته اقتصادی دیجیتال به صورت مرتب برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان کارهای متعددی برگزار شده، اظهار داشت: هم اکنون 45 شرکت دانش بنیان وجود دارد که در تلاش هستیم گردش مالی این تعداد تا سال آینده 2 برابر شود و می خواهیم تا سال آینده 100 شرکت دانش بنیان و چندین مرکز شتاب دهنده در استان داشته باشیم.

دكتر در پايان گفت: محصولاتی همچون گوجه، سیب زمینی، شیلات، محصولات دامی و غیره پتانسیل های بسیاری برای تبدیل به صنایع تبدیلی دارند و واحدهایی همچون کارخانه چیپس در جوانرود و رژین تاک در حال توسعه است و به دنبال توسعه واحدهای موجود و آوردن افراد جدید و متخصص هستیم.

 



اوقات شرعی
آب و هوا