+ 0 -
ADA

محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه:

قامتِ بلندِ دولت در کرمانشاه

با خروج آمریکا از توافق ارزشمند و منفعت خیز برجام برای کشورمان، عملا جبهه مقابل در سه حوزه جنگ اقتصادی، جنگ روانی و ایجاد نارضایتی و ناآرامی در کشور دسیسه ورزی کرد. هدف نیز از این اقدامات به تسلیم واداشتن ایران برای مذاکره در شرایط تحمیلی بود.

با این حال و علیرغم پدید آمدن تکانه های ارزی و اقتصادی در بازار ایران، پس از اندکی دولت هوشمندانه و مدبرانه اوضاع اقتصادی را مدیریت کرد و هم و غم خود را روی تدبیر جنگ اقتصادی گذاشت که آمریکا برای ما ترتیب داده بود.

این تمرکز و جهت گیری،مساله با اهمیتی است که جبهه مخالفان و بهانه جویان علاقه ای به بیان آن ندارند که چرا یکی از نقطه قوت های بزرگ دولت بشمار می آید که توانسته با وجود حجم نقدینگی بالا در کشور و اختلالات مالی حاصل از تحریم همچنان بازار ارز را از نوسانات ناامن کننده فضای اقتصاد و اجتماع  دور نگه دارد.

دولت با این حال در عرصه برنامه و اقدامات از دیگر میدانها نیز غافل نبوده و در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و به یک معنا توسعه ای گام های نمایانی برداشته است که یکی از نمودهای آن، مجموعه خدمات و تلاشهایی است که در استان کرمانشاه روی داده است.

نام دولت تدبیر و امید در کرمانشاه بزرگتر و نقش آفرینی اش در رویدادهای استان برجسته تر از هر زمان دیگر بوده و مشخص ترین آن، عملکردی بود که در زلزله آبان ماه 96 از خود بجای گذشته است.

در حالی که حجم اعتبارات و بودجه سنواتی در سالهای گذشته تقلیل یافته، دولت در حادثه زلزله 11 هزار میلیارد تومان اعتبار را به استان کرمانشاه وارد کرد و بعلاوه آن اعتماد و اطمینانی بود که به مدیریت استان در کنترل بحران زلزله اعطا کرد و این برای نخستین بار بود که در کشور مدیریت یک حادثه طبیعی به بزرگی زلزله به مدیریت استانی سپرده می شد.

در استمرار این خدمات، ظرف یکسال و نیم 4 میلیون و 910 هزار مترمربع و به عبارتی 108 هزار و 839 واحد مسکونی ساخته شد که یک رکورد بحساب می آید. مع الوصف خدمات دولت در زلزله استان هنوز به شکل شایسته و درخور انعکاس نیافته است.  

مدیریت کرمانشاه در طول دو سال گذشته علیرغم دل مشغولی های زلزله از برنامه های توسعه ای و اقتصادی و اجتماعی غافل نبوده و موید آن کاهش 8 درصدی آمار بیکاری ظرف دوسال گذشته و پائین آمدن کرمانشاه از رتبه یک بیکاری در کشور بوده است. با لحاظ اینکه برای هر درصد کاهش بیکاری باید 8 هزار شغل ایجاد شود می تواند بزرگی و ارزش کار انجام شده در طول دوسال گذشته در استان را بیشتر عیان کند. کاهش نرخ تورم استان از رتبه یک کشور به جایگاه بیستم و بهبود 8 رتبه ای فضای کسب و کار نشان دهنده اقدامات شایسته گزارشی است که دولت در استان داشته است.

در حوزه اجتماعی، دولت تدبیر و امید، نشان دارِ برنامه و اقدام در طول دولت های پس از انقلاب بوده است. در حالیکه عمد وعده ها و شعار دولت گشایش گری در حوزه سیاست خارجی بود با توجه رئیس جمهور و اهتمامی که وزیر کشور بخرج داد مسائل اجتماعی در اولویت تصمیمات کلان کشور قرار گرفت.

در این حوزه عملکردی نیز دولت در کرمانشاه چشمِ روشنی دارد. توقف و کاهش آمار طلاق به

 میزان 8 و نیم درصد علیرغم افزایش طلاق در کشور و رشد 2 درصدی ازدواج نمونه ای از تاثیر برنامه های دولت در حوزه آسیب های اجتماعی و مجموعه مداخلاتی  است که شکل گرفته است.

همچنین یکی از خدمات شایسته و البته کمتر بیان شده دولت، در حوزه تقویت تاب آوری اجتماعی و کمک به اقشار آسیب پذیر بوده است. میزان دریافتی مددجویان در این مدت رشدی 4 برابری داشته و دولت علیرغم فشارهای اقتصادی و کمبود منابع، نه تنها غفلتی از اقشار آسیب پذیر نداشته بلکه با توجهی کم نظیر به پایداری اجتماعی اهتمام داشته است.

یکی دیگر از کلان اقدامات دولت، راه اندازی صندوق بیمه روستائیان و بازنشسته شدن کشاورزان برای نخستین بار در کشور است. در این طرح بزرگ،با رعایت کرامت انسانی و شغلی، روستائیان با پرداخت تنها 30 درصد از سهم مستمری-70 درصد آنرا دولت پرداخت میکند- می توانند بازنشسته شده و از خدمات آن بهره مند شوند.    

پیشرفت و ارتقای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان بدون فراهم سازی امنیت ممکن نیست. در حالی که تا سالهای نه چندان نگاهی امنیتی و احتیاطی در حوزه مرزهای استان حاکم بود امروز کرمانشاه تنها استانی در کشور است که دارای 5 مرز رسمی است. گشایش این مبادی به وسطه ارتقای امکانات زیرساختی، تاسیساتی و خدماتی بوده که در مرزها روی داده و امنیت پایدار را رقم زده است.

خدمات ارزشمند دولت در استان بیش از این است اما تلاش باید این باشد که فاصله ذهنیت مردم با واقعیت موجود و آنچه که دولت در این مدت انجام داده کاهش یابد.

 



اوقات شرعی
آب و هوا