+ 0 -
ADA

استاندار كرمانشاه خبر داد:

كرمانشاه آماده مهار آتش زاگرس


استاندار کرمانشاه با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال بروز آتش‌سوزی در مراتع گفت: پیش‌بینی‌های لازم به منظور مقابله و مهار آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های زاگرس انجام شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري كرمانشاه؛ هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فرمانداری ها و دهیاری ها برنامه های خاص خود برای مهار آتش سوزی را تهیه کرده اند و هماهنگی های لازم نیز بین آنها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت بروز آتش سوزی در مراتع و جنگل ها تمام ارگان ها پای کار خواهند آمد، عنوان کرد: نیروهای ارتش، سپاه و بسیج در کرمانشاه نیز به منظور مهار آتش سوزی در آماده باش قرار گرفته اند.

استاندار کرمانشاه توضیح داد: هماهنگی های لازم با سازمان های مردم نهاد نیز انجام شده است تا در صورت بروز مشکل از ظرفیت نیروهای مردمی نیز بهره گیری شود.

بازوند با بیان اینکه عمده دلیل بروز آتش سوزی های گسترده در مراتع و جنگل‌ها عوامل انسانی است، گفت: از مردم تقاضا داریم که روشن کردن آتش در طبیعت اجتناب کنند.

وی افزود: یک بی احتیاطی در طبیعت می توان خسارت های جبران ناپذیری را محیط زیست وارد کند و هزینه های بسیاری نیز برای کشور در بر خواهد داشت.
روز گذشته (سه شنبه) جنگل ها و مراتع شهرستان دالاهو دچار آتش سوزی شد که تاکنون میزان خسارت وارده اعلام نشده است.
 در هفته گذشته نیز بیش از ۳۸۰ هکتار از مراتع و جنگل های منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه در آتش سوخت.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

در این استان سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مره‌خیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.

شوکا نماد زیست محیطی استان کرمانشاه و یکی از گونه های کمیاب جانوری این استان است که به گفته مسوُولان محیط زیست استان کرمانشاه هم اکنون نزدیک به ۲۰ راس شوکا در منطقه بوزین و مرخیل شهرستان پاوه محافظت می شود. 



اوقات شرعی
آب و هوا