+ 0 -
ADA

استاندار كرمانشاه؛

مسير جديد گيلانغرب- سومار سبب تسهيل صادرات و كاهش هزينه هاي حمل و نقل مي شود


استاندار كرمانشاه از پروژه احداث مسير جديد گيلانغرب به سومار (مسير زله زرد) بازديد كرد.

به گزارش واحد خبر اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري؛ مهندس هوشنگ بازوند استاندار كرمانشاه در سفر يك روزه به شهرستانهاي غربي استان ضمن بازديد از پروژه مسير جديد گيلانغرب- سومار گفت: اين پروژه به طول ٦٨ كيلومتر سبب كاهش طول مسير به ميزان ٢٠ كيلومتر و كاهش زمان سفر به مدت ٤٥ دقيقه مي شود.

وي افزود: هزينه احداث مسير يك هزار و ٦٩٥ ميليارد ريال است ٥١ درصد مسير در منطقه كوهستاني، ١٤ درصد در منطقه تپه ماهوري و ٣٥ درصد در دشت واقع شده است.

استاندار كرمانشاه در ادامه اظهار داشت: فاز اول اين پروژه با ٧٤ درصد پيشرفت فيزيكي در ارديبهشت سال 1399 به بهره برداري مي رسد.

بازوند با بيان اينكه احداث مسير جديد مرز سبب تسهيل صادرات و واردات با كاهش هزينه هاي حمل و نقل مي شود، خاطرنشان ساخت: از مزاياي اين پروژه مي توان به كاهش سوانح جاده اي، توسعه  گردشگردي و روابط اقتصادي با كشور عراق، دسترسي سهل به خط آهن و بزرگراه جنوب و به شمال عراق در امتداد مرز سومار جهت توسعه صادرات به مناطق مختلف عراق، تكميل زيرساخت دسترسي به سامانه عظيم گرمسيري، تكميل  كريدور مركز به غرب كشور و دسترسي آسان به مناطق شمالي و مركزي كشور به عتبات عاليات اشاره كرد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه است و بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت و ۲۰۸ روستا دارد و ۷۵۰ شهید، ۲ هزار و ۳۰۰ جانباز و ۱۴۱ آزاده سرافراز در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب و کشور کرده است.

همچنين مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار نيز فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

 



اوقات شرعی
آب و هوا