+ 0 -
ADA

مدیر کل مدیریت بحران کرمانشاه:

۳۲۷ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات سیل در کرمانشاه تخصیص يافته است

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه از تخصیص بیش از ۳۲۷ میلیارد تومان اعتبار به استان برای جبران خسارات ناشی از سیل خبر داد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي و امور بين الملل استانداري؛ جلیل بالایی در نشست خبری تشریح اقدامات انجام گرفته قبل و پس از سیل فروردین ماه امسال اظهار کرد: از ۱۵ اسفند سال گذشته که متوجه سامانه های با تراکم و قدرت بالا در سطح استان و کشور شدیم، با هشدارهایی که به مردم دادیم موفق به کنترل سیل در استان شدیم.

بالایی با اشاره به نقش مردم در کنترل سیل در استان، تصریح کرد: با اعتماد خوب مردم و جدی گرفتن هشدارها کمترین خسارات ناشی از سیل را در سطح استان شاهد بودیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه نقش رسانه‌ها را در کاهش بلایای سیل در استان کرمانشاه پررنگ عنوان و تصریح کرد: برای اولین بار در استان استودیو بحران را تشکیل داده و هر نیم ساعت با مردم صحبت کرده و آنها را در جریان آخرین وضعیت بارش ها قرار می دادیم که بیش از 317 دقیقه روی آنتن شبکه زاگرس بودیم.

بالایی در ادامه با اشاره به همراهی دستگاه‌های مختلف استان در کنترل سیل تصریح کرد: در جریان سیل همه نهادها به ویژه ارتش و سپاه همکاری شایسته تقدیری را در استان داشتند.

بالایی با اشاره به بازدیدهای میدانی استاندار و معاونین او و دیگر مسئولین استان از مناطق مختلف استان قبل از سیل، تصریح کرد: اگر اقداماتی مثل جمع آوری کانکس های باقیمانده در جریان زلزله در حریم رودخانه ها و لایروبی مسیل هایی که در دوره های ۲۰ ،۳۰ و ۵۰ ساله در جریان سیل بودند، مثل مسیر تنگه کنشت به قره سو صورت نمی گرفت، احتمالاً جزو یکی دو استان اول کشور در زمینه خسارت ها می شدیم.

 مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در استان کرمانشاه یازده سد آبگیری شده و یا در حال آبگیری داریم، اظهار کرد: همه این سدها پس از بارش ها به میزان بیش از ۹۰ درصد ظرفیت خود پر شده بودند. در جریان بارش ها هم کمیته رصد به صورت مستمر دبی ورودی و خروجی سدهای استان را کنترل می‌کرد.

بالایی با اشاره به شناسایی روستاهای پرخطر از حیث آبگرفتگی در جریان سیل تصریح کرد: قبل از وقوع بارش ها ۱۳۴۵ مدرسه، مسجد و سالن ورزشی با ۳۶۷۵ تخته چادر برای اسکان اضطراری مردم آماده شد که همزمان با هشدار به خانواده هایی که خانه هایشان در مسیر سیل بود، برای اسکان ۲۴ و ۴۸ ساعته به این محل ها معرفی می شدند.

وی ادامه داد: به محض پایان بارش ها کمیته ارزیابی خسارت ها در سطح استان شکل گرفت و بر اساس ارزیابی‌های اولیه 1560 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف استان وارد آمده بود که در این بین راه و شهرسازی و در بخش ابنیه های آن ۴۶۰ میلیارد تومان، بخش کشاورزی ۳۸۶ میلیارد تومان و وزارت نیرو شامل آبفای شهری و روستایی به میزان ۳۸۹ میلیارد تومان  دچار بیشترین خسارت‌ها شده بودند.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه ادامه داد: بعد از ارزیابی‌های اولیه بلافاصله و بنا به دستور رئیس جمهور قرارگاه بازسازی و نوسازی در سطح استانها و از جمله در کرمانشاه شکل گرفت که در این قرارگاه برای ۱۲۷ نقطه آسیب دیده در جریان سیل در استان تصمیمات و راهکارهایی اتخاذ شد.

بالایی گفت: تا امروز در مجموع ۳۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شامل تسهیلات قرض الحسنه بلاعوض و اعتبارات تملک دارایی ها در سه بخش مسکن، کشاورزی و زیرساخت‌ها برای جبران خسارت ناشی از سیل در اختیار استان قرار گرفته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه ادامه داد: در بخش مسکن بنا به ارزیابی‌های بنیاد مسکن ۲۱۸۵ واحد تخریبی در استان داشتیم که البته هیچ کدام از این واحدها آوار نشده بود و همگی آنها دچار آبگرفتگی شده بود. علاوه بر این واحدها ۱۰۶۷ واحد نیز توسط بنیاد مسکن به عنوان واحد تعمیری معرفی شده بودند.

 وی با بیان اینکه از مجموع ۲۱۸۵ واحدی که در ارزیابی‌ها تخریبی شناسایی شده بودند منابع مورد نیاز برای بازسازی 65۰ واحد تامین شده تصریح کرد: این واحدها شامل ۶۰۰ واحد روستایی و ۵۰ واحد شهری است که برای تمامی واحدهای روستایی پروانه ساخت صادر شده و پس از انعقاد قرارداد در بانک ها تمامی تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شده که این مبالغ به تناسب پیشرفت کار قابل برداشت است. از مجموع واحدهای شهری هم تاکنون تنها شش مورد پروانه ساخت را گرفته‌ و به بانک معرفی شده اند.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه ادامه داد : از مجموع 1067 واحد تعمیری هم تاکنون 300واحد خسارت دیده مبلغ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه چهار درصدی را از بانک ها دریافت کرده‌اند.

بالایی اضافه کرد: ۲۶۲ واحد مسکونی در استان کرمانشاه در حریم رودخانه ها ساخته شده که در جریان سیل بیش از 70 واحد آنها تخریبی بودند که کار بازسازی این واحدها در دست اقدام است.

 وی ادامه داد: از مجموع بیش از 70 مسکونی که در حریم و بستر رودخانه بوده و دچار خسارت شده  ۶۳ مورد آن در شهرک کرناچی در حوزه شهرستان کرمانشاه بوده که برای تامین تسهیلات و کمک های بلاعوض اقدامات لازم در دست انجام است.

بالایی در ادامه به تسهیلات پرداخت شده در بخش کشاورزی پس از وقوع سیل در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: بخش کشاورزی در حوزه زراعت آبی و دیم، باغبانی، واحدهای دامی، شیلات، آبزی پروری و ... دچار خسارت شده که تاکنون ۹۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای جبران خسارت های ناشی از سیل در بخش کشاورزی به استان ابلاغ شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به اعطای تسهیلات قرض الحسنه به میزان ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای جبران خسارت ناشی از سیل در بخش کشاورزی استان تصریح کرد: تاکنون هشت هزار و ۱۲۸ کشاورز خسارت دیده ارزیابی قطعی شده و برای دریافت 52 میلیارد تومان تسهیلات معرفی شدند که تا چهارشنبه هفته گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات تخصیص پیدا کرده بود.

وی ادامه با بیان اینکه در جریان سیل دستگاه‌های مختلف استان در بخش زیرساختی خسارت‌هایی را دیده بودند تصریح کرد: بیشترین خسارت ها به راه و شهرسازی و دستگاههای وابسته به وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بود که در این راستا ۱۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی ها به استان ابلاغ شده است.

بالایی با بیان اینکه شهرستان کنگاور و سنقروکلیایی بیشترین خسارت را در بخش مسکن در جریان سیل متحمل شدند، گفت: در بخش کشاورزی نیز شهرستان های صحنه، هرسین، کنگاور و کرمانشاه بیشترین خسارت‌را دیده بودند.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به پیشنهاد اختصاص حداقل پنج درصد بودجه استانی در اختیار مدیریت بحران استان برای انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه حوادث غیرمترقبه، ابراز امیدواری کرد: با موافقت شورای برنامه ریزی و توسعه استان  این اعتبار در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد

وی با بیان اینکه موضوع آموزش برای کاهش مخاطرات نقش مهمی در بلایای طبیعی دارد گفت: از رسانه ها خواست تا برای نهادینه سازی فرهنگ بیمه تلاش کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد : روزی فرا برسد که همه مردم در تمامی شهرها و روستاها همه امکانات زندگی خود را بیمه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعمیق فرهنگ بیمه ای برای کاهش مخاطرات در کشور در استانی مثل کرمانشاه یک ضرورت است، گفت: اگرچه اجباری کردن بیمه در دستور کار مجلس است، اما در حال حاضر باید برای ترغیب مردم به سمت بیمه کردن کار شود.



اوقات شرعی
آب و هوا